Цікаві факти

Міські жителі в будь-якій країні світу щодня стикаються з ліфтами. Ці вантажопідйомні машини не здаються чимось надприродним, в побуті людина практично і не помічає, як часто ними користується. Представляємо вам цікаві факти про ліфти.

czikavi-fakty-1

1. Вперше про ліфт писав римський архітектор Вітрувій, посилаючись у свою чергу на Архімеда, який побудував підйомний апарат, ймовірно, ще в 236 році до н. е.

Пізніші згадки про ліфт датуються серединою VI століття (ліфти монастиря Святої Катерини в Єгипті), першою чвертю XVIII століття (у Франції) і XVII століття (ліфт Віндзорського замку в Англії, «Летючий стілець» Велаєра в одному з паризьких палаців).

2. У 1854 році Е. Г. Отіс продемонстрував свій пристрій безпеки — уловлювач — в Кристал-Паласі на виставці в Нью-Йорку. Отіс ставав на відкритій платформі підйомника і сокирою обрубував канат, що її утримував. При цьому платформа залишалася на місці і не падала в шахту завдяки уловлювачу.

Перший пасажирський ліфт-підйомник був встановлений в Нью-Йорку в 1857 році. Отіс і не підозрював, що його простий пристрій безпеки у поєднанні з використанням сталевих каркасів будівель дасть можливість будувати численні хмарочоси.

У 1859 році фірма Отіса поставила в готелі «П’ята авеню» гвинтовий ліфт. Від підвалу до горища будівлю пронизував величезний металевий гвинт, а кабіна ходила по ньому як гайка. Гвинт обертався через шків ременем від парової машини, що стояла у підвалі. Коли гвинт обертався вправо, кабіна йшла вгору, вліво — вниз. Щоб кабіна не оберталася разом з гвинтом, уздовж одного її кута в шахті ліфта проходила рейка-обмежувач. Але ця система виявилася повільною, незручною і дорогою. Було змонтовано тільки два таких ліфта. У готелі він був замінений у 1875 році. У цей період ліфти, як правило, приводилися в рух від парової машини по напрямних, підйомні канати намотувалися і змотувалися з барабана. В США такі ліфти називалися «вертикальна залізниця».

3. У 1867 р. на Всесвітній виставці в Парижі були вперше показані гідравлічні ліфти, які мали ряд переваг в порівнянні з канатними. Пізніше такий ліфт встановили на Ейфелевій вежі. На цих ліфтах вдалося досягти високої швидкості руху кабіни — до 3,5 м / с, але через значні первісну вартість та експлуатаційні витрати довелося від них відмовитися.

czikavi-fakty-2

4. У 1878 році був винайдений обмежувач швидкості, що дозволяє включати уловлювач при перевищенні номінальної швидкості.

5. Перший електричний ліфт був запатентований в 1861 році все тим же Отісом. Перший електричний пасажирський ліфт з рейковим механізмом був виготовлений німецькою фірмою Siemens Halske в 1880 році. Він піднімався на висоту 22 метри за 11 с. Перший електричний ліфт фірми «Отіс» був змонтований в одному з нью-йоркських хмарочосів у 1889 році. З тих пір проблема підйому більше не стримувала зростання будівель вгору. Наприкінці XIX століття з’явилися лебідки с канатоведучими шківами, це були лебідки з подвійним обхватом шківа.

До початку XX століття електричні ліфти одержали широке поширення, поступово витісняючи ліфти з іншими типами приводів. У 1920-х роках з’явилися лебідки з одинарним охоплюванням канатотягового шківа, які широко застосовуються і зараз. В Україні не було великої кількості високих інженерних споруд через велику кількість земельного фонду і недостатній технічний розвиток. Ліфти у більшості випадків використовувалися тільки в промисловості.

6. Вперше ліфт без машинного приміщення був побудований в 1997 році фінською фірмою KONE, — Kone Monospace. Було використано принципово новий тип привода — безредукторний електромагнітний ECODISC, що споживає на 70 % менше електроенергії, аніж гідравлічний ліфт.

czikavi-fakty-3

Другою компанією у світі, яка почала випускати ліфти без машинного приміщення, в 2000 році стала Otis. Вона застосувала в своїй конструкції привод Gen2, що використовує замість металевих тросів поліуретанові ремені, які, на думку розробників, повинні були знизити шум. Але в результаті вони породили інші проблеми: Зокрема, примхливість нового привода до незначного просідання стін шахти (притаманне для всіх нових будівель), через що замість безшумності виходив сильний скрегіт ременів до тих пір, поки привід заново не настроювався строго по горизонту, що могло тривати роками.

У тому ж 2000 році ліфтами без машинного приміщення відзначилася компанія Schindler, також, як і Otis, що використовує ремені.

7. Відомо, що сучасні звичайні пасажирські ліфти переміщаються зі швидкістю до 4 м / с, а високошвидкісні — до 18 м / с.

8. Самим швидкісним ліфтом в наш час є розроблений японською компанією електротехніки Hitachi високошвидкісний ліфт, що рухається зі швидкістю до 72 км / ч. Цей ліфт був розроблений для 111-поверхової будівлі висотою 530 м, яка будується в Гуанчжоу (Китай) . Ліфт компанії Hitachi може піднятися з 1 на 95 поверх всього за 43 секунди. До цього самим швидкісним у світі вважався ліфт в тайванському хмарочосі Taipei 101, який рухається зі швидкістю близько 60 км / ч.

9. Існують помилки, щодо того, як саме потрібно поводитися, якщо раптом опинишся в падаючому ліфті. Найпоширеніше з них — потрібно підстрибнути під час удару ліфта об землю. Насправді фахівці радять в такій ситуації обрати наступну стратегію для збільшення своїх шансів на виживання: необхідно лягти на спину і постаратися зайняти якомога більшу частину підлоги. Таким чином сила удару розподілиться по поверхні тіла.

10. За статистикою, щодня користуються ліфтами 85% жителів міст, незалежно від їх соціального статусу або віку.

11. Незважаючи на те що у деяких людей існує боязнь ліфтів, а кінематографісти регулярно обіграють в фільмах сюжети катастроф з ліфтами, ці машини вважаються, за статистикою, найбезпечнішим видом транспорту. При цьому ліфт вважається в 20 разів безпечніше, ніж ескалатор.

czikavi-fakty-4

12. За кожні три дні всі ліфти в світі перевозять таку кількість пасажирів, яка дорівнює населенню Землі.

13. Існують двоповерхові ліфти, які можуть висаджувати пасажирів відразу на двох поверхах. Один з таких ліфтів, наприклад, знаходиться в чиказькому хмарочосі Вілліс-тауер.

14. Існують не тільки великі і масивні вантажні ліфти, а й ліфти, призначені для підйому цілих кораблів. А з початку XXI століття ведеться розробка по створенню космічного ліфта, який зміг би доставляти вантажі на навколоземну орбіту.

Scroll to Top